در جستوجوی نشانههای اصفهان
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۵۶۴۹
ایسنا/اصفهان به خط آسمان اصفهان دقت کردهاید؟ چه نشانههایی شما را به یاد این شهر میاندازد؟ رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» به تعداد شرکت کنندگانش، برای این پرسشهای مهم، پاسخ دارد و برخلاف خیلی از رویدادها، با برگزاری اختتامیه به پایان نمیرسد.
نسرین آرین، ایده پرداز و دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» دراینباره به ایسنا گفت: زمانی که قرار بود برای برنامه «شنبههای خلاق اصفهان» پوستر طراحی کنم، به دنبال تصویری کلی از شهر گشتم و متوجه شدم که اصفهان با همۀ گستردگی و اهمیت خود، برخلاف شهرهای مهم دنیا مثل پاریس، لندن و نیویورک، نشانههای خلاصهشدهای از دورنما و آثار شاخصاش ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: وقتی این موضوع را با همکارم، آقای یحییآبادی در میان گذاشتم، او از من خواست که خودم بهعنوان یک طراح این کار را انجام بدهم، اما بعد از انجام تحقیقاتی متوجه شدیم که شهرهای مهم دنیا نه یکی، بلکه چندین و چند نشانه از خط افق یا دورنمای شهرشان دارند؛ بنابراین به این فکر افتادیم که مسابقهای برگزار کنیم تا از چشم طراحان مختلف به خط افق شهر اصفهان نگاه کرده باشیم.
دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» واژۀ «وکتور» را از نظر فنی اینچنین تعریف کرد: گرافیک برداری یا گرافیک وکتوری (Vector Graphics) یک نوع روش ذخیرهسازی و تولید تصاویر دیجیتال است که در آن، تصاویر از مجموعه مشخصات هندسی نقاط، منحنیها، خطوط و چندضلعیها تشکیل میشود. تصاویر ایجاد شده در گرافیک برداری، از بردارها یا همان وکتورهایی تشکیل شدهاند که به صورت ریاضی تعریف میشوند؛ به همین دلیل اجزای تصویر را میتوان به راحتی جابجا کرد، بدون اینکه نگران تغییر کیفیت تصاویر باشیم.
آرین افزود: وکتورها مستقل از رزولوشن هستند و شما میتوانید به راحتی در هر درجهای از بزرگنمایی و وضوح آنها را مشاهده و چاپ کنید. در واقع تمام نشانههای مهمی که از شهرهای مهم دنیا پیدا کردیم در همین قالب و با توجه به خط آسمان آن شهر طراحی شده بودند.
این طراح، با اشاره به اینکه خط آسمان، افق یا دورنمایی از یک شهر است که یک تصویر ذهنی کلی در ذهن مخاطب ایجاد میکند، توضیح داد: وقتی ما به شیراز فکر میکنیم، حافظیه و مکانهای دیدنی آن را به یاد میآوریم و موقع فکر کردن به اصفهان نیز، دورنمایی از میدان نقشجهان یا پلهای مهم تاریخی آن در ذهنمان نقش میبندد. بر این اساس میتوان گفت که دور نمای یک شهر، خط افق آن را تشکیل میدهد و اصفهان با داشتن جاذبههایی مثل عالیقاپو، مساجد تاریخی و ... دارای یکی از زیباترین خط افقهای شهری است.
او تصریح کرد: بلندی این ساختمانهای شاخص بهعنوان پراهمیتترین بناها، خط افق ویژهای را برای شهر ایجاد کرده و در اصفهان مدرن هم باید به این موضوع توجه داشت. یکی از اهدافی که ما در مسابقۀ «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» دنبال میکنیم، جلبتوجه معماران و شهر سازان به این نکته است که وقتی مشغول طراحی و ساختوساز هستند حواسشان به دورنمایی که برای شهر ایجاد میکنند باشد تا ماجرای ارگ جهاننما تکرار نشود.
دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان»، در پاسخ به این سؤال که تفاوت این نشانه های خط افق شهر با لوگو چیست؟ گفت: لوگوی یک مجموعه یا سازمان مانند شهرداری، نشانهای منحصربهفرد است اما نشانهای که ما بنا داریم در این مسابقه به آن برسیم، منحصربهفرد نیست. ما به تعداد هنرمندانی که میتوانند به خط افق اصفهان فکر کنند، میتوانیم برای این شهر نشانه داشته باشیم. قصدمان هم این است که لااقل بعد از برگزاری این مسابقه، به چهل وکتور برتر خط افق شهر برسیم و از آنها در برنامههای بعدی مرتبط با برندینگ و گردشگری استفاده کنیم.
آرین، با اشاره به اهمیت برندسازی شهری که یکی از اهداف برگزاری رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» است، اظهار کرد: در محیط یکپارچه و جهانی امروز، افراد آزادی عمل دارند که مکانهای مختلفی را برای سیاحت، تحصیل، اشتغال، سرمایهگذاری و ... انتخاب کنند؛ به همین دلیل نیز برخی از شهرها برای جذب بهتر این افراد میکوشند تصویر مثبتی در ذهن مخاطبانشان ایجاد کنند. برخی از شهرها مثل پاریس در طول زمان این تصویر مثبت را ایجاد کردهاند و برخی دیگر، باید برندسازی راهبردی و هویت بصری شهری خود را تقویت کنند تا در این امر موفق شوند.
او خاطرنشان کرد: به مجموعه تلاشهایی که این امکان را ایجاد میکند تا یک شهر برای گردشگری، سیاحت، زندگی، سرمایهگذاری و ... توسط یک گردشگر انتخاب شود و همچنین، به فعالیتهایی که برای هویتسازی و ایجاد تصویر مثبت از یک شهر در ذهن مخاطب انجام میگیرد، برندسازی شهری میگویند.
دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان»، یادآور شد که اصفهان نیز مثل پاریس خصوصیتها و مزیتهای بسیاری دارد؛ چنان که به جرأت میتوان گفت این شهر، در دنیا، از کشور ایران هم شناختهشدهتر است و ادامه داد: طراحی هویت بصری، بخش مهمی از استراتژی جامع برندسازی شهری است و وکتور خط افق شهر، شاید اولین قدمی است که ما باید برداریم تا به نشانههایی از هویت بصری شهر اصفهان برسیم.
آرین، یکی از دیگر مزایای برگزاری این مسابقه را چنین شرح داد: ما برای سوغاتی، صنایعدستیهای خوب و جذابی داریم اما گردشگر فقط میتواند یکی از آنها را با خود ببرد؛ چون هم گران است و هم فضای زیادی اشغال میکند. اگر دقت کرده باشید شهر پاریس نشانههای مهم خود را به سوغاتیهای کوچک در شکل و قالبهای متفاوت تبدیل کرده و یکی از کاربردهای وکتور خط افق شهر اصفهان میتواند این باشد که ما به همین سوغاتهای کوچک برسیم و کارآفرینی کنیم.
او تصریح کرد: امکان خلق هویت متمایز برای یک شهر فقط به واسطه طراحی نشانه و هویت بصری ایجاد نمیشود. همه میدانیم که اصفهان هویت خود را دارد و تنها برای اثربخشی بهتر باید بهگونهای برنامهریزی کرد که در طول زمان تصاویر بیشتری از شهر منتشر و در قالبهای متفاوتی مثل صنایعدستی، تبلیغات و... استفاده شود تا در آینده به نتیجه دلخواه برسیم.
دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان»، یادآور شد: دستاورد این رویداد صرفاً ایجاد یک دورهمی برای طراحان نیست که از زمان نشر فراخوان آغاز شود و با اختتامیه به پایان برسد. این رویداد، شروع یک فعالیت گسترده است که با هدف برندسازی شهر اصفهان در گردشگری و مدیرت شهری شکلگرفته و در قالبهای مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.
متن فراخوان این رویداد که با همکاری مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوریهای نوین شهرداری اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان (وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) برگزار میشود، به زودی در ایسنا منتشر خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری طراحي گردشگري برندسازی شهری فراخوان مسابقه برندسازی شهر دبیر رویداد شهر اصفهان هویت بصری یک شهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وزوز گوش نشانه کاهش شنوایی
به گزارش انبیسی نیوز، پژوهش جدیدی که در نشریه «ساینتفیک ریپورتز» منتشر شد، نشان میدهد که علت وزوز گوش احتمالا شبیه سندرم اندام کاذب (خیالی) است؛ وضعیتی که در آن فرد در عضوی که آن را از دست داده است، احساس درد میکند.
«استفان میسون»، شنواییسنج بالینی در «بوستون» و نویسنده ارشد این پژوهش، توضیح میدهد: این در واقع زمانی است که گوش مقداری از شنواییاش را از دست داده و مغز دیگر اطلاعات شنیداری دریافت نمیکند، بنابراین سعی میکند با افزایش فعالیتش این کمشنوایی را جبران کند؛ در نتیجه فرد مبتلا صداهایی را میشنود که وجود ندارند.
میسون در ادامه میافزاید: این درک از پدیده وزوز گوش در جامعه علمی چندان استقبال نشد. زیرا معمولا فرض بر این است که فرد مبتلا به وزوز گوش از قبل دچار مشکل کمشنوایی بوده است. با این حال افراد مبتلا به وزوز گوش در آزمایشهای شنواییسنجی عملکردی طبیعی دارند. مثل آزمایش اودیومتری با صدای خالص (PTA/Pure Tone Audiometry) که فرد با شنیدن صدای بوق دستانش را بلند میکند و بدین ترتیب تا پایینترین تن صدایی را که میشنود اندازهگیری کنند.
اما یافتههای این مطالعه نشان میدهد که آزمایش صدای خالص اعصاب حساس به صداهای ملایمتر را ارزیابی میکند و کاهش شنوایی پنهان ناشی از آسیب به اعصاب شنوایی گوش داخلی را که به صداهای بلندتر حساس است، در نظر نمیگیرد.
میسون گفت: ما اکنون میدانیم که تست شنوایی کل داستان را به ما نمیگوید.
در پژوهشی که انجام شد، ۲۹۴ شرکتکننده در رده سنی ۱۸ تا ۷۲ سال شرکت کردند که همگی در آزمایش اودیومتری با صدای خالص عملکرد طبیعی داشتند. شرکتکنندگان به سه گروه تقسیم شدند: ۲۰۱ بزرگسال که هرگز وزوز گوش نداشتند، ۶۴ نفر که وزوز گوش موقت داشتند و ۲۹ نفر که حداقل به مدت ششماه وزوز گوش ثابت داشتند.
متخصصان از طریق آزمایش کاهش شنوایی شامل گذاشتن الکترودهایی در کانال گوش و روی پوست سر شرکتکنندگان، فعالیت عصب شنوایی گوش داخلی و مغز در پاسخ به صداهای کلیکی را اندازهگیری کردند. این پژوهش نشان داد بیماران مبتلا به وزوز احتمالا اعصاب شنوایی آسیبدیده دارند که دیگر سیگنالها را به مغزشان ارسال نمیکند و این حالت موجب نوعی فعالیت مغز میشود که به واسطه آن بیماران صدای زنگ، وزوز یا خشخش میشنوند.
بر اساس این پژوهش، ۱۵ درصد بزرگسالان در سراسر جهان وزوز گوش دارند. به گفته میسون، هر کاری که برای درک بهتر دلیل وزوز گوش انجام شود، گام مهمی به سوی درمان است.
این پژوهش دریافت افرادی که وزوز گوش دارند، اغلب برای خوابیدن با مشکل مواجهاند و احساس اضطراب یا افسردگی میکنند.
بنابر اعلام ایندیپندنت، «آنیرودا دشپند»، رئیس بخش علوم گفتارــزبانــشنوایی دانشگاهی در نیویورک، میگوید: اگرچه برای وزوز گوش هیچ درمانی وجود ندارد، کارهای سادهای هستند که افراد میتوانند برای محافظت از خود و پیشگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهند. به گفته او، شایعترین علت کمشنوایی در سالهای اخیر گوش دادن به موسیقی با هدفون یا بلندگو با صدای زیاد است و اگرچه برای اعلام یک درجه ایمن برای صدا هنوز آزمایشهای بسیاری موردنیاز است، او تاکید میکند که نباید صدای گوشی را بلندتر از ۵۰ درصد حداکثر صدا بالا برد.
دشپند همچنین توصیه میکند: در محیطهایی که نمیتوان صداهای اطراف را کنترل کرد مانند کنسرتها، میتوانید برای کنترل بلندی صدا از گوشگیر استفاده کنید.